Huis verkopen – hoe de lagere overdrachtsbelasting benutten

De regering nam het uitstekende initiatief om de overdrachtsbelasting voor woningen tot 1 juli 2012 te verlagen van 6% naar 2%. Laten we hopen dat dit de aanzet is tot een volledige afschaffing van deze belasting. Voor verkopers is het belangrijk er van doordrongen te zijn hoe deze verlaging gaat werken. Hoe betrek je de verlaging van de overdrachtsbelasting in je verkoopstrategie?

Over de drempel

De verlaging van de overdrachtsbelasting zal ongetwijfeld een effect hebben, maar gaat zeker niet zo groot zijn dat het de hele woningmarkt vlot zal trekken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er veel mensen zullen zijn voor wie deze verlaging het grote verschil zal betekenen in de beslissing om wel of geen (ander) huis te kopen. Wel zullen er natuurlijk mensen zijn die net over de drempel worden geholpen en voor wie nu net dat ene huis binnen bereik komt, terwijl het met de financiering eerst nét niet wilde lukken.

Valse hoop bij verkopers

Gezien de geluiden die ik opvang zijn er verkopers die zichzelf te grote illusies maken. Die hopen dat de verlaagde overdrachtsbelasting er voor gaat zorgen dat hun (te hoge) vraagprijs weer een grotere kans gaat maken. Ik ben bang dat deze verkopers zichzelf valse hoop geven. Ik verwacht dat door de maatregel het aantal transacties wat zal kunnen stijgen, maar ik verwacht niet dat de huizen voor hogere prijzen aangekocht zullen gaan worden. Daarvoor is de balans nog altijd veel te ver doorgeslagen naar de kant van de kopers. Zij hebben immers nog altijd keus uit veel te veel huizen om te denken dat zij het voordeel van de lagere overdrachtsbelasting zullen willen delen met de verkopers.

Hoe als verkoper de verlaagde overdrachtsbelasting benutten?

Heel simpel: voor jou als verkoper is er eigenlijk niets veranderd! Het voordeel bestaat slechts uit een kleine stijging van het aantal potentiële kopers. Dat voordeel is alleen te verzilveren als je de nog altijd grote concurrentie van andere vergelijkbare te koop staande woningen weet te winnen. Om dat te bereiken moet alles kloppen: je strategie, de vraagprijs, de woningpresentatie, de marketing, de aanpak van de bezichtigingen en van de onderhandelingen etc.

loading
×